lördag 14 augusti 2010

Cykelvasan 2010

En lång dag är snart över och det har varit en plågsamt kul dag. 04:45 ringde klockan på hotellet i Mora. Frukost och cykling in till Mora centrum för samling med CK Parr. Sedan var det plattan i mattan, tappafönsterlistenfort, upp till Berga by för att få en bra plats i fållan. Skillnaden i år från förra var att tempot i starten var mycket högre och som vanligt använder jag benen för mycket och huvudet för lite och drog på mig mjölksyra upp över öronen innan Smågan. Vid Smågan tog jag rygg på en "gammal" Vasaloppssegrare, Staffan Larsson. Han hade ett bra tempo som jag mäktade med ett tag. Några kilometer efter Smågan susade jag förbi Henke som fått punka. 5 minuter senare kom han ikapp och förbi mig. Jag tog rullen i ca 500 m sedan var syran tillbaka, fan! Tog det lite piano efterföljande milen men efter Evertsberg vaknade kroppen till liv igen och jag kunde köra imål 20 min snabbare i år än ifjol. Resultatet var väl inte det bästa, 299 av 606 i tävlingsklass och 314 av ca 3000 herrar total (inkl. motionsklassen). Målet för nästa år är väl att kapa ca 15 minuter till, dvs ca 3 h 10 min.
Det har varit en riktigt bra dag med många nya och gamla bekantskaper. Vid målet träffade jag också Roberto Vacchi, alltid lika trevlig och som tar sig tid att snacka lite.
Nu får vi se när man kör nästa Vasa, om 7 eller 12 månader.
Cykelvasan är här för att stanna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar