måndag 18 april 2011

En veckas sjukskrivning

Säg den glädje som varar. Igår varade den dryga två timmar innan jag gjorde en oskön framåtvolt för att sekunden senare landa på min axel.
Formen är fortfarande god och det fick jag bekräftat igår. Cyklade in till Birsta för att möta upp några till i klubben för distanspasset över Huljen-Nedansjö-Lucksta. Benen kändes kanon upp till Svartede och solen sken. När vi svängde ut på E14 i Nedansjö vände jag mig om för att snacka med Jocke J, sekunden senare, när jag vänder tillbaka blicken står cyklisten framför mig stilla och en krock var oundviklig. Först krock sedan full broms och så den där volten.
Armen gick inte att röra mycket och jag parkerade på busshållsplatsens bänk i väntan på min kära far som satt plattan i botten för att hämta mig.
På akuten kunde de, efter en lång väntan med djävulsk smärta, konstatera att axeln gått ur led bakåt. Röntgen och en timma senare låg jag på britsen lokalbedövad, mycket skönt drogad samt syrgas i snoken redo för att återställas. Läkaren och sköterskan drog och drog utan resultat så de kallade in en lite halvbiffig skötare. De tre fortsatte och drog utan resultat. Efter ca. 8-10 minuters dragande och tryckande så ploppade den tillsbaka. Utmattad låg jag flåsandes på magen som om jag precis hade kört ett set intervaller.

Jag måste ändå säga att jag hade tur i oturen. Det kunde ha varit betydligt värre med en spricka eller något annat långvarigt. Nu så trodde läkaren att jag kunde smyga mig på hojen om ca. en vecka. Hoppas bara att han har rätt. Något mjukt trainerpass ska jag väl allt försöka mig på i slutet av veckan.

Det riktigt tråkiga var att en eker på framhjulet böjdes och bakhjulet blev skevt på mina finhjul. Tur att jag har reservhjul tills vidare.

Nu är det sjukskrivningen veckan ut, vilket jag tyckte var onödigt igår, men när bedövningen och drogerna ebbade ut så inser jag att vila inte alls är dumt. Axeln kan de första dagarna hoppas ur igen om jag inte tar det lugnt och den smärtan att dra tillbaka den vill jag nog inte uppleva igen.

Vi hörs!

8 kommentarer:

  1. Krya på dig :-)
    Anki Söderlund
    ps fin blogg du har

    SvaraRadera
  2. Det var kul att träffas igen efter Italienresan (även om det var kortvarigt)...Hoppas att du är bättre snart så att vi kan köra några fler turer. Skönt också trots smärtan att det inte var allvarligare.
    Krya på dig Jocke!
    /Roger

    SvaraRadera
  3. Tack Anki!
    Tack detsamma Roger! Jag hoppas på många turer framöver. Hade mer än gärna hängt med på 20-milaren dagen innan om det inte vore för min svåger :) (fyllde 40 år)

    SvaraRadera
  4. Krya på dig. Aj, aj, aj, lät inte skönt alls det där :(

    //Caroline Jakobsson

    SvaraRadera
  5. Oskönt var det men det finns de som har det värre. Glädjen i allt detta var drogerna man fick på akuten. Det var inga dåliga grejer :)

    SvaraRadera
  6. Du har kört som en galning i serpentiner i Italien. Hoppat över kälsprickor i Njurunda, hanterat morgontrötta bilister på E4:an o långtradare på 86:an...men...när en Trekcykel bromsas hårt är olyckan framme. Hoppas att du kommer upp på hojjen snart.
    Cocodrillo

    SvaraRadera
  7. Man ska titta frammåt när man cyklar. Krya på dej kommer och tittar till dej på ons.Jyrgen

    SvaraRadera
  8. Ska försöka klättra upp på trainern om några dagar, utan mitella.
    Jag vet att man ska titta framåt men jag ville bara vara lite social med Jocke J :) Det är slut med det sociala...

    SvaraRadera