torsdag 31 maj 2012

Pendling - Bästa träningsformen?


Kan man förena nytta med nöje eller nytta med nytta kanske det ska heta i detta fall? Kan man göra cykelpendlingen till jobbet till en bra träningsform? Svaret är ett självklart JA. Känner efter vårens pendling att det tar bra de dagar jag cyklar till jobbet. In på morgonen kör jag oftast i ett jämnhårt tempo, typ 2 x 15 min eller 1 x 30 min alternativt 4 x 4 min. Hem kör jag, vid varje korsning eller trafikljus, stenhårda accelerationer och gärna att jag hänger på bilarna så länge jag orkar. Det kan i många fall bli flera minuter. Efter 3-4 "spurter" så är man rätt mör. Lägg då till att däremellan så ligger man på hög belastning. Det tar vill jag lova.
Tiden i bil kontra tiden på cykeln är i mitt fall en skillnad på ca. 10-12 minuter på den knappa 23 km långa sträckan. Detta om det inte är brutal motvind vill säga :)
Sedan spar man både pengar och miljö samt att hälsa blir bättre, en sk. win-win situation.

Ciao!

Jocke

6 kommentarer:

  1. Jag provade i går. Jävulsk motvind. Kändes inte alls som fläkten i källaren. Jättejobbigt och tråkigt.

    SvaraRadera
  2. Fläkten i källaren kan man ju slå av ;)

    SvaraRadera
  3. jag ska börja pendla mer och mer jag också både till gymmet och andra åtaganden man kan ha, men ja motvind är aldrig kul på cykel, men ger mer träning sägs det?
    mvh
    Petri

    SvaraRadera
  4. "Det som inte dödar härdar"

    SvaraRadera
  5. Jag känner oxå att det gör riktig nytta, Har inte varit i så bra form så tidigt någon gång.

    SvaraRadera
  6. Härligt David! Dags att fixa smalhjulingen nu så du också kan hänga på bilarna.

    SvaraRadera