lördag 18 augusti 2012

Tolvtjärnsloppet

Väl lastad bil. Peders bil fick agera klubb buss.
Vad hände nu då? Har han kört en MTB tävling? Jo, så blev det. Efter att pratat med Peder under fredagseftermiddagen och hört hur många klubbkompisar som skulle åka så tog jag senare på kvällen ett moget beslut efter ett glas rött. Vad kan gå fel? Jag har ju cyklat ett pass MTB i år så helt oförberedd är jag inte. Sedan att cykeln inte var i ett bra skick det fick kvitta. Jag är ju ute efter en 29" men det blev lite svårt att skaka fram en på ett halvt dygn.
Tävlingen, Tolvtjärnsloppet, kördes en bit från Gideå i CK Örnens regi. Första året men ett lopp som jag hoppas lever vidare. Fin bana med vacker natur och bra kuperat.
Hur gick det då? Jag var kass på stigarna, totalt kass. Det som gjorde att det inte blev en total förnedring var  grusvägarna och 2-3 km asfalt. I övrigt så fanns det mycket att förbättra och det ska jag göra för detta var skoj. Uppslutningen från klubben var bra och totalt var vi ett tiotal startande.
Glädjeämnet var när asfalten dök upp och jag inte bara körde ikapp några utan körde ifrån dom från min rulle. Mördarbacken var även den ett glädjeämne då jag orkade bra och kunde hålla ett bra tempo trots att jag inte tränat backar sedan Italien.
Loppet blev en lite tankeställare för framtida träning. Landsvägscyklingens statiska träning har gjort min bålmuskulatur i princip obefintlig vilket jag fick känna av idag. En mer varierad träning måste till såsom MTB och skidor. Löpningen ligger jag lite lågt med tills vidare.
Detta gav i alla fall mersmak och satte lite griller i huvudet vad det gäller val av cykel. Ska jag gå på en 29" HT eller rent av en FS?
Vill tacka för ett fint sällskap och trevlig dag.

//Jocke, en skitig landsvägscyklist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar